DEB ID is a unique ID that is to be mandatorily created by the learner who wishes to get admission in Open and Distance Learning/Online Programme. The purpose of the DEB-ID is to ensure that learners are taking admission in the Open and Distance Learning/Online programmes of the Higher Educational Institutes (HEIs) which are recognized by the Commission.
Students can create an ABC ID through their Digilocker account.
Precautions to be followed (other than this) must be looked here https://deb.ugc.ac.in/Uploads/Notices_Upload/UGC_20241112154715_1.pdf

"Last date to admit learners in ODL/Online programmes and submission of admission data on DEB Web Portal for July-August, 2025 extended to 15th October, 2025"

I don't have ABC ID /
How to Create ABC ID?

Students can create an ABC ID through their Digilocker account.



How to Create DEB ID?

Learners can create a DEB ID by registering themselves on the DEB portal link: https://deb.ugc.ac.in by using their ABC ID.

Read More

For Correction/Update in DEB-ID if it’s already created.

Step-1: Check DEB ID Information: Review all details linked to your DEB ID (name, date of birth, contact info, etc.) for any errors.
Step-2: Check APAAR/ABC Card Information: Ensure that the information on your APAAR/ABC card is correct. If there's an issue, such as incorrect name, wrong date of birth, email, or mobile number, please correct it before proceeding.
Step-3: Update APAAR/ABC Card:

  • If there’s an error on the APAAR/ABC card, please use ABC‘s Support Ticket System: https://support.abc.gov.in/ or the DigiLocker app. Alternatively, you may contact the support call center of ABC at 18008893511 for assistance.
  • Wait for confirmation that the APAAR/ABC card has been updated.

Step-4(a): For correction in Name and Date of Birth in DEB id:

  • If you’ve updated your name or date of birth on the APAAR/ABC card, wait for one full day. The updated information will automatically reflect in your DEB ID on the next working day. You don’t need to send any email or telephone call to update the name or DOB in DEB id.

Step-4(b): For correction in Email ID or Mobile Number in DEB id:

  • If you need to update your email ID or mobile number, download a copy of your APAAR/ABC card. Send the downloaded copy of your APAAR/ABC Card along with the new email ID or mobile number to update.debid@gmail.com for correction. DEB ID will be updated in 2 working days.

Step-5: Verify the Update: After the correction, check your DEB ID to ensure all the information is accurate and up to date.

Once it is updated, your DEB ID and APAAR/ABC card shall be accurate and ready for use.

यदि DEB ID पहले से बनी है तो उसे सही/अपडेट करने के चरण:

चरण-1: DEB ID जानकारी की जाँच करें: अपनी DEB ID से जुड़ी सभी जानकारी (नाम, जन्मतिथि, संपर्क जानकारी, आदि) की जाँच करें और किसी भी त्रुटि के लिए जाँच करें।
चरण-2: APAAR/ABC कार्ड की जानकारी की जाँच करें: सुनिश्चित करें कि आपके APAAR/ABC ID की जानकारी सही है। अगर कोई समस्या है, जैसे गलत नाम, गलत जन्मतिथि, ईमेल या मोबाइल नंबर, तो कृपया आगे बढ़ने से पहले उसे ठीक कर लें।
चरण-3: APAAR/ABC कार्ड अपडेट करें:

  • यदि APAAR/ABC कार्ड में कोई त्रुटि है, तो कृपया ABC के सपोर्ट टिकट सिस्टम: https://support.abc.gov.in/ या DigiLocker ऐप का उपयोग करें। वैकल्पिक रूप से, आप सहायता के लिए ABC के सपोर्ट कॉल सेंटर से 18008893511 पर संपर्क कर सकते हैं।
  • APAAR/ABC कार्ड अपडेट होने की पुष्टि की प्रतीक्षा करें।

चरण-4(a): DEB ID में नाम और जन्मतिथि में सुधार के लिए:

  • यदि आपने APAAR/ABC कार्ड पर अपना नाम या जन्मतिथि अपडेट की है, तो एक पूरा दिन प्रतीक्षा करें। अपडेट की गई जानकारी अगले कार्यदिवस में आपकी DEB ID में दिखाई देगी। DEB ID में नाम या DOB अपडेट करने के लिए आपको कोई ईमेल भेजने या टेलीफ़ोन कॉल की आवश्यकता नहीं है।

चरण-4(b): DEB ID में Email ID या मोबाइल नंबर में सुधार के लिए:

  • यदि आपको अपनी Email ID या मोबाइल नंबर अपडेट करने की आवश्यकता है, तो अपने APAAR/ABC कार्ड की एक प्रति डाउनलोड करें। सुधार के लिए नई Email ID, मोबाइल नंबर के साथ APAAR/ABC कार्ड की डाउनलोड की गई प्रति update.debid@gmail.com पर भेजें। DEB ID 2 कार्यदिवसों में अपडेट हो जाएगी।

चरण-5: अपडेट की पुष्टि करें: सुधार के बाद, अपनी DEB ID की जाँच करें ताकि यह सुनिश्चित हो सके कि सभी जानकारी सटीक और अद्यतित है।

अपडेट होने के बाद, आपकी DEB ID और APAAR/ABC कार्ड सटीक और उपयोग के लिए तैयार हो जाएँगे।

Steps to Correct APAAR/ABC Card Before Creating DEB ID

Step-1: Check the Information- Check your APAAR card for any mistakes or missing details, like your name, date of birth, Gender, etc.
Step-2: For any issues related to ABC ID / APAAR ID or any discrepancy in ABC/APAAR id, please use ABC‘s Support Ticket System: https://support.abc.gov.in/ or the DigiLocker app. Alternatively, you may contact the support call center of ABC at 18008893511 for assistance.
Step-3: Confirm Corrections- Once corrections are made, double-check that your APAAR card is up-to-date.
Step-4: Create DEB ID- Only after confirming the APAAR card is correct, proceed with creating your DEB ID.

DEB ID बनाने से पहले APAAR/ABC Card कार्ड में सुधार करने के चरण:

  • चरण-1: जानकारी की जाँच करें- अपने APAAR/ABC Card में किसी भी गलती या छूटे हुए विवरण, जैसे आपका नाम, जन्मतिथि, लिंग, आदि की जाँच करें।
  • चरण-2: APAAR/ABC ID से संबंधित किसी भी समस्या या APAAR/ABC ID में किसी भी विसंगति के लिए, कृपया ABC सपोर्ट टिकट सिस्टम: https://support.abc.gov.in/ या Digilocker ऐप का उपयोग करें। वैकल्पिक रूप से, आप सहायता के लिए ABC के सपोर्ट कॉल सेंटर से 18008893511 पर संपर्क कर सकते हैं।
  • चरण-3:सुधारों की पुष्टि करें- सुधार हो जाने के बाद, दोबारा जाँच लें कि आपका APAAR/ABC Card अद्यतित है।
  • चरण-4:DEB ID बनाएँ- APAAR/ABC Card के सही होने की पुष्टि करने के बाद ही अपनी DEB ID बनाना शुरू करें।